Τρίτη 19 Μαρτίου 2013

Μεγάλα μυαλά, κακοί μαθητές


Ας ξεκινήσουμε με τον πιο διάσημο επιστήμονα όλων των εποχών, τον σταρ των επιστημόνων, τον αγαπητό Αλβέρτο Αϊνστάιν. Είναι γνωστό ότι ο Αϊνστάιν άργησε πολύ να μιλήσει και ότι οι γονείς του τον θεωρούσαν προβληματικό παιδί («κοιμισμένο», τον φώναζε η νταντά του). Στο σχολείο, όμως, δεν ήταν τόσο κακός μαθητής όσο συνηθίζεται να λέγεται. Ήταν μάλλον μετριότατος και αδιάφορος. Αυτή του η αποστροφή οφειλόταν στην απέχθεια που είχε για την πειθαρχία και την καταπίεση. Και ενώ οι γνώσεις του σε όλα τα μαθήματα ήταν ανεπαρκείς, στα μαθηματικά εντυπωσίαζε πάντα με τις γνώσεις και τις ικανότητες του. Ο Αϊνστάιν δεν κατάφερε να τελειώσει το γυμνάσιο, αλλά χάρη στις επιδόσεις του στα μαθηματικά έγινε δεκτός χωρίς εισαγωγικές εξετάσεις στο πολυτεχνείο της Ζυρίχης. Είκοσι χρόνια μετά διατύπωσε τη θεωρία της σχετικότητας!

Ένας άλλος μεγαλοφυής που δεν κατάφερε να τελειώσει το σχολείο, επειδή δεν τον ενδιέφερε να το τελειώσει, ήταν ο Ρίχαρντ Βάγκνερ. Αυτός ήταν το ένατο παιδί ενός αστυνομικού και έμεινε ορφανός έξι μήνες μετά τη γέννηση του. Η ζωή τον προόριζε για τα σκουπίδια της κοινωνίας, αλλά εκείνος είχε άλλη ιδέα για τον εαυτό του. Έντεκα χρονών έγραψε ένα μεγάλης διάρκειας δραματικό έργο στο οποίο, όπως γράφει ο ίδιος αυτοσαρκαστικά «σαράντα δύο άνθρωποι πέθαιναν κατά την παράσταση».
Στο σχολείο έμενε στην ίδια τάξη και ήταν τελείως απρόθυμος να κάνει οτιδήποτε άλλο πέρα από τη μουσική. Δεκαέξι χρονών το εγκατάλειψε χωρίς καν να δώσει εξετάσεις. Του δόθηκε όμως η άδεια να γραφτεί στο πανεπιστήμιο της Λειψίας για να γίνει –κάποτε- «ο Ναπολέων της μουσικής»!

Τελείως αποτυχημένος στο σχολείο, «ένα πέρα ως πέρα μηδενικό», ήταν ο Γκέρχαρτ Χάουπμαν. Έμεινε δυο χρονιές στην ίδια τάξη και εγκατέλειψε το σχολείο στην τετάρτη γυμνασίου. Και όμως κατάφερε να γίνει ένας από τους πιο πετυχημένους (και οικονομικά) Γερμανούς συγγραφείς!


Την απέχθεια του για το σχολείο εκφράζει ο δεκαεξάχρονος Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω: «Όλο το εκπαιδευτικό σύστημα είναι μια μοναδική απάτη. Και αυτός παράτησε το σχολείο στα δεκαπέντε, αλλά απέκτησε μια πλατιά μόρφωση σαν αυτοδίδακτος. Γιατί, όπως έλεγε: «Δεν μπορώ να μάθω τίποτα αν κάτι δε με ενδιαφέρει.»

Ο Φραντς Κάφκα σίγουρα ωφελήθηκε από το σχολείο, αφού εκεί μέσα έμαθε... να φοβάται! Μίσησε ιδιαίτερα «αυτό το σωρό από κυνηγητό εξετάσεων».
Έγραφε: «Όσο μου ήταν δυνατόν να καταλάβω, στο σχολείο πάσχιζαν όλοι να σβήσουν κάθε ξεχωριστό χαρακτηριστικό, όπως είναι η ατομικότητα, η ιδιομορφία, το κάτι ιδιαίτερο σε έναν άνθρωπο». Και κάπως έτσι γεννήθηκε το καφκικό σύμπαν!


Ο Σαρλ Μπωντλαίρ δεν ήταν απλά κακός μαθητής, αλλά παραβατικός.Γράφει: «Μετά... το γυμνάσιο στη Λυών... Ξυλοδαρμοί, τσακωμός με τους καθηγητές και τους άλλους τροφίμους, βαθιά κατάθλιψη». Τελικά τον έδιωξαν από το σχολείο, εξαιτίας της απείθαρχης συμπεριφοράς του.
«Πιστεύω», έγραφε σε ηλικία 33 χρονών, «ότι η ζωή μου ήταν καταραμένη από την αρχή της, ότι θα είναι πάντα καταραμένη».

Ο Αντρέ Ζιντ φοβόταν τόσο να πάει στο σχολείο ώστε υποκρινόταν ότι λιποθυμούσε.

Ο Έσσε εγκατέλειψε το σχολείο στην εφηβεία λόγω ψυχικών διαταραχών. Από την αυτοκτονία τον έσωσε η λογοτεχνία, την οποία ανακάλυψε στα δεκαοκτώ και από τότε δε σταμάτησε να γράφει.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σχολική συμπεριφορά του μεγάλου Γερμανού θεατρικού συγγραφέα και φιλόσοφου Μπέρτολτ Μπρεχτ, ο οποίος ήταν εκ γενετής αμφισβητίας. Αντιμετώπιζε όλες τις σχολικές λειτουργίες με χλευασμό και περιφρόνηση, αρνούμενος στο σχολείο κάθε θετική επιρροή.  Ο Μπρεχτ κατάφερε να τελειώσει το σχολείο κλέβοντας στις τελικές εξετάσεις («η επιβίωση είναι το παν», έλεγε) και το μυαλό του συνέχισε να γεννάει υπέροχα εκτρώματα!

Ο Κάρολος Δαρβίνος δεν ήταν κακός μαθητής, αλλά από μικρός είχε εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για κάτι άλλο. Ήταν ένας μανιώδης συλλέκτης φυτών, εντόμων, νομισμάτων και ορυκτών. Ο πατέρας του του είχε πει: «Δεν έχεις κανένα άλλο ενδιαφέρον από το πως να παγιδεύεις σκυλιά και αρουραίους. Είσαι μια σκέτη ντροπή για την οικογένεια».  Οι προσπάθειες του να σπουδάσει Ιατρική και Θεολογία απέτυχαν. Κατά τύχη, τον προσκάλεσαν σε ένα ταξίδι στον κόσμο με το Μπιγκλ. Ο εικοσιτριάχρονος Δαρβίνος βρέθηκε στα Γκαλαπάγκος και ο Αδάμ πήρε τη μορφή πιθήκου, ανατρέποντας με ένα βιβλίο ολόκληρη την ανθρώπινη κοσμοθεωρία!

Μέτριοι μαθητές ήταν οι Μαρξ, Ντοστογιέφκσι, Πόε. Μάλλον κάποιος δάσκαλος θα είπε μια μέρα στη γυναίκα του: «Κοίτα να δεις! Εκείνος ο Φιοντόρ, που δεν ήξερε ούτε ορθογραφία, έγινε συγγραφέας! Πώς το λένε το βιβλίο του; ‘’Έγκλημα και τιμωρία’’. Φαντάζομαι τι ασυναρτησίες θα γράφει.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου